Een
hit of een afgang |
Freddy
Haayen: Please Go namen we op drie sporen op. Niet verkeerd
hoor, die Philips-tafels. Dat waren behoorlijk goeie tafels... transistor-broden.
Maar soms dacht ik, dat klinkt weer naar een transistor-brood, en dan
ging ik naar [de GTB-studio van] G. Bakker in
Den Haag, want die had een buizentafel. Dat klonk warmer. Dacht je. Vond
ik ook. Maar ik denk dat het ook wel aan andere dingen heeft gelegen.
Het zijn nu allemaal transistoren en het klinkt knap warm. |
Rinus
Gerritsen: Wij gingen niet voor niks naar Engeland. Hier werd
het optimale er niet uitgehaald. Er was gewoon geen mankracht die het
aankon of er ervaring mee had. Er was geen involvement. Het was een andere
wereld voor ze: `die rommel doe ik even tussendoor.' Terwijl in Engeland
de rock 'n' roll al sinds het begin van de jaren zestig serieus genomen
werd. Het meest hippe dat hier werd opgenomen was Rob de Nijs
op een gegeven moment, en dan werd het nog door Jack Bulterman
gedaan. Alles zat hier nog onder de vleugels van de gevestigde orde. |
Freddy
Haayen: Jos Ditmars was zo'n ouwe technicus. Niet te
geloven. Als er iets uit de koptelefoon moest komen, dan kwam het uit
een speaker. Dat ging zo ver boven zijn pet. Die zat alles verkeerd te
prikken. Verschrikkelijk lachen met die man. Schelden, schreeuwen: `ingewikkelde
teringtroep... wie heeft dat nou nodig, die flauwekul.' |
Rinus
Gerritsen: Als jochies zijn George [Kooymans] en ik
met z'n tweeën wel eens naar GTB [studio] gegaan.
Daar kon je voor een geeltje een plaatje maken. Echt waar! Die ouwe Bakker
stond dan trots bij een apparaat, een gigantisch ding waarmee de plaat
gelijk werd gesneden. Dan kon je een lakkertje mee naar huis nemen. Kostte
25 gulden. Vonden wij te duur. Hadden we niet. |
If
You Leave Me, dat kwam na That Day, hebben we daar opgenomen.
We wilden een proefopname maken en zeiden tegen Freddy Haayen:
we moeten dat bij GTB doen, daar kan je voor een geeltje
een plaat maken... haha! Was wel iets duurder geworden. Voor- en achterkant
op een lakker gezet, toen naar Engeland gegaan, en het daar opnieuw opgenomen.
Om te bewijzen dat het daar beter kon. Naderhand is GTB
in de running geraakt, toen had Erik Bakker, z'n zoon, het overgenomen,
en is het een tijd lang een gangmakende studio geweest op dat gebied.
Daddy Buy Me A Girl hebben we daar opgenomen en nog wel meer
daarna. Want If You Leave Me had niet echt succes, dus zeiden
wij: die demo was goed, dan kunnen we bij GTB net zo
goed officieel opnemen. Hebben we daar een aantal opnamen voor de LP Miracle
Mirror gemaakt. En toen ging Freddy er met Incrowd
naar toe, Sandy Coast... iedereen nam er op een gegeven moment
op. |
Citaten
van Rinus Gerritsen en Freddy Haayen uit het boek:
De B-kant van de Beat - Dick Slootweg
Den Haag 1989 - ISBN 90-12-06245-4
Foto's: Ronald Sweering |
|
|