CESAR Zuiderwijk heeft het druk, heel druk. Niet alleen is de Golden Earring-drummer samen met z'n bandcollega's bezig met de voorbereidingen voor een nieuwe cd van Neerlands oudste en bekendste rock-groep, de talloze concerten en z'n Haagse drumschool, maar bovendien heeft hij zichzelf met een unieke stunt opgezadeld: vanavond geeft hij samen met duizend andere (amateur)slagwerkers op drijvende pontons in de jubilerende Rotterdamse haven een één uur durend concert. Een evenement dat zich uitstekend voegt in het afsluitende programma van de deze week gehouden Wereldhaven-dagen in het kader van het 30-jarig bestaan van deze grootste haven ter wereld.
 
Cesar slaat slag met duizend drummers
Cesar Zuiderwijk oefende deze week in Rotterdam, op de plek waar vanavond liefst duizend drummers onder zijn leiding een uniek concert zullen geven.
Foto's: GLENN WASSEN BERG
UNIEKE STUNT IN ROTTERDAMSE HAVEN
door RON PEEREBOOM VOLLER
DEN HAAG — De etalageruit met trommelvellen en polaroid-foto's van beroemde drummers niet 'drumstok-door-het-hoofd' verraadt dat ik bij het juiste adres ben aangekomen: Cesar Zuiderwijks drumschool Music Station, gelegen midden in het Haagse centrum. Hij is telefonisch in gesprek, maar drukt van-achter zijn bureau de deur open. "Taka-doem ... taka-doem- doem... en dan tadada-daaadatadadada ... Precies zoals ik het op de plaat heb gespeeld," drumt hij mondeling voor.
Opengeslagen op het bureau voor de 41-jarige muzikant ligt de partituur van het Duizend Drummers op de Maas-spektakel en aan de andere kant van de lijn, één van die duizend enthousiastelingen. die uit alle hoeken en gaten van ons land met hun drumstelletje in de achterbak naar de havenstad reizen om vanavond deel te nemen aan het unieke spektakel.
"Ongelooflijk, wat een klus", verzucht Zuiderwijk, als hij het gesprek heeft beëindigd, „Maar wel hartstikke leuk!”
Advertentie waarin de drummers opgeroepen werden om deel te nemen.
De Haagse trommelaar kreeg het idee zo'n drie jaar geleden in Drachten. Daar kwamen onder leiding van slagwerkdocent Luuk van der Vloet - met wie Zuidwijk de muziek voor vanavond heeft geschreven - ruim honderd drummers bijeen in een poging om in het Guinness Book of Records te komen. Zuiderwijk werd gevraagd om als bekend drummersgezicht de kar te trekken. „De zaal ging uit z'n bol. Dan heerst er na afloop direct zo'n hoera-stemming, je kent het wel: 'volgend jaar doen we het met 250 drummers het jaar daarop misschien wel 300 in het Thialfstadion'. Je wordt gegrepen door die sfeer en ik dacht: waarom geen duizend?”
Pontons
Als oprecht Hagenees toog Zuiderwijk eerst naar de gemeentelijke instanties in de hofstad. De Earring gaf in 1986 een door 200.000 mensen bezocht concert op het strand bij Scheveningen en die lokatie leek hem wel wat. Zuiderwijk: "De stad wilde niet meewerken. Je moest zelf met een.schepje het strand egaliseren en zo. Dat schoot niet op. Amsterdam vond het een prima idee en zag ons is al op de Dam zitten. Maar dat zou logistiek weer een ramp zijn: duizend auto's met drumstellen door het Amsterdamse verkeer. In Rotterdam hebben ze er duidelijk meer kaas van gegeten. Daar zijn al vaker grote evenementen georganiseerd, denk maar aan het concert Vangelis of die dansende havenbokken. En zoals alles wilden ze dat ook dit zich op het water afspeelde. Duizend drummers op pontons, dat had ik nog niet bedacht!"
Ook vele beroemde
buitenlandse slagwerkers
verwacht
Maar toen nog de slagwerkers ... Zuiderwijk belde de Slagwerkkrant, het orgaan voor drummend Nederland. Daar waren ze niet erg blij met me," herinnert hij zich. „Juist 5 september hadden zij als Slagwerkdag gepland tijdens de Muziekbeurs in de Ahoy'. Er komen diverse beroemde drummers demonstraties verzorgen. Terwijl ik dan duizend amateur trommelaars en dus potentiele toeschouwers op m'n pontons heb zitten: We hebben een compromis gesloten: de eerste repetitie is ochtends. iedereen krijgt etensbonnen en kaartjes voor de metro om middags naar de Ahoy' te gaan en om zes uur zijn ze terug voor de generale. De uitvoering begint om kwart over acht.”
De organisator kreeg zo'n 1200 aanmeldingen binnen. Voor-waarde was dat je noten moest kunnen lezen,” verklaart Zuiderwijk. „We hebben vier in moeilijkheidsgraad variërende partituren. Op het hoofdpodium staan twee grote videoschermen op de drummers gericht en daarop zal ik dirigeren. Het stuk is geschreven op de massa, het indrukwekkende van duizend drumstellen tegelijk. Je moet het dus eenvoudig houden, maar er toch iets aan meegeven. Een drumstel maakt sowieso emoties bij mensen los. Het is een heel natuurlijk instrument. Drummen kun je al door op een stuk hout te slaan. Het eerste communicatie-middel was een uitgeholde boomstam. Daar sloegen ze op en dan wisten ze een paar kilometer verderop dat de koffie klaar stond, haha. Nou, zo'n eenvoudig instrument en dan duizend tegelijk ... Daar lopen de rillingen van over je rug!"
Cesar Zuiderwijk: „Het gaat me niet om het record. Ik wil gewoon eens duizend drummers tegelijk horen.”
De eenvoudige oerklank ven het drumstel hield Cesar als klein jochie al in zijn macht. Toen hij dertien was fabriceerde hij met een stel augurkenblikken z'n eerste eigen drumkit en nu, 31 jaar later, heeft hij er al iets van tien of vijftien versleten. En ik heb er nog steeds geen genoeg van", zegt hij, enthousiast wippend op z'n bureaustoel. „Dit is een vak, daar heb je voor gekozen. Als je piloot bent open grote Boeing lijkt het me dat je iedere keer weer een kick krijgt als je zo'n ding vliegt. Zo moet je het een beetje zien. En je hoeft er heus niet elke dag mee bezig te zijn. Er zijn weken dat ik, behalve de concerten, geen stok aanraak.”
Techniek vindt Zuiderwijk dan ook niet van doorslaggevend belang. Als je maar goed in een groep kunt functioneren, dan kun je pas een goeie drummer worden, vindt hij. "Op wat voor niveau ook. Bij die duizend drummers zullen mensen zitten die al twintig jaar spelen, maar niet goed noten kunnen lezen. Nou, die worden in de groep ingedeeld waar ze naast een pikkie van zeven zullen zitten.. En dan kunnen het best alle twee uitstekende drummers zijn. Weet je wat geen goeie slagwerkers zijn: Mensen die dénken dat ze het zijn, een fabelachtige techniek hebben en dat een heel nummer lang willen laten horen. Dan slaan ze dus gewoon zo'n song aan gort.”
Eenvoud, daar draait het bij de Haagse powerdrummer van Golden Earring om. Iets dat hij nog bijna dagelijks bij de over de gehele wereld bekende band demonstreert. En voorlopig ook nog zal blijven doen. „Er is nog nooit een leeftijdsgrens voor popmuziek vastgesteld. Alles gaat toch steeds langer mee? Kijk maar naar Mick Jagger, of Phil Collins of Bruce Springsteen. Bovendien blijft het publiek zich voortdurend verjongen. Als wij spelen stikt het het middelbare schoolpubliek in de zaal. Kritiek op de leeftijd van muzikanten komt meestal uit de hoek van mensen die jaloers zijn, die het niet gemaakt hebben. Ach, en met de grootte van de concerten van tegenwoordig zie je op de tiende rij toch niet meer of iemand nou een grijs lokje of een rimpel beeft.” lacht de hier en daar overduidelijk grijze Zuiderwijk.
Aan een andere band moet Zuiderwijk niet denken. Golden Earring is z'n leven. „Er is ooit even sprake van geweest toen Keith Moon bij The Who dood ging dat ik, ... Maar ach, zoiets nam je niet serieus. Je bent zelf op tournee en dan moet je zeker na al die jaren de jongens bedanken en melden dat je naar een andere band gaat. Ik vind een keer hij een ander spelen net zoiets als vreemd gaan. Nee, ik ben dik tevreden. We hebben toch prachtige momenten gekend: 'Radar Love', 'Twilight Zone', 'Lady Smiles', knollen van hits, nummers die ze in Amerika tot het einde der dagen als klassiekers zullen beschouwen. Ik ken alle beroemde drummers van de wereld, het zijn allemaal vrienden, ze komen hier over de vloer. Wat wil ik nog meer!”
Stunts
Duizend drummers op de Maas dus. Zuiderwijk heeft Voor vanavond wat stunts voor ons in petto: hij bespeelt een groot opblaasdrumstel; zal bungelend aan een havenkraan elektronische drumfoefjes demonstreren; hoopt op bekende gast-drummers (.ik heb faxen over de hele wereld verstuurd.") en natuurlijk z'n collega's uit Golden Earring die het 'Radar Love'-deel uit de partituur zullen meespelen. „Het gaat niet om het record,” laat hij weten, ..ik wil gewoon eens duizend drummers tegelijk horen ..."
DE TELEGRAAF - zaterdag 5 SEPTEMBER 1992