UIT HET VOLLE LEVEN |
Dick
Maas is de baas, helaas! |
DE
NIEUWE CLIP VAN GOLDEN EARRING |
„Als
Golden Earring een videoclip maakt, hoef je geen soft en sentimenteel gezeur van aardige mannen te verwachten. Zo zijn wij niet. Geen jonge poesjes, hondjes of beertjes, geen violen." Barry Hay spreekt met luide stem: „Zo is Dick Maas trouwens ook niet." |
De
opnamen van de nieuwe Earring-clip Turn the world around voltrekken zich
in de oude Haagse gasfabriek. Het is er ijzig koud, donker en hot en naar
verluidt geeft de gifbodem in het donker licht. Nederlands meest succesvolle
cineast Dick Maas (van o.a. De Lift Flodder, Amsterdamned) bekijkt de
sets schijnbaar ongeinteresseerd. Met afgezakte schouders en een niet
meer in te houden welvaartsbuikje ander een sweater van zijn wonderbaarlijke
miljoenenbedrijfje First Floor Productions lijkt hij de achteloosheid
zelve. Geen drukke gebaren, geen grote mond, geen stress. Wordt hier de
spannendste en beste videolip van het jaar gemaakt? Rinus Gerritsen -
bassist - zou het niet weten. Hij weet uberhaupt niet wat er allemaal
op de opnamevloer gebeurt. „Barry is degene die er het meest mee
bezig is, hij heeft met Dick Maas het idee voor de clip besproken. Dat
is buiten mij om gegaan. Ach, als het eenmaal af is, vind ik het wel leuk,
maar de opnamen zelf zie ik meer als een noodzakelijk kwaad. Ik kom ook
altijd heel raar over op TV. Barry niet, Barry is de ster. Met zijn kont
naar achteren in een van zijn honderden apepakjes. Ik heb gewoon maar
wat uit de klerenkast geplukt vanochtend." |
De
eerste single van de elpee Keeper of the flame (over een maand in de winkel)
moet volgens insiders de grootste Earring-hit sinds When the lady smiles
worden. Het budget voor de videoclip bedraagt 135.000 gulden. Voor Nederlandse
begrippen een vermogen, internationaal gezien een fooi. Platendirecteur
en Earring-manager Freddie Haayen heeft het bedrag bij elkaar gesprokkeld
met voorschotjes uit landen waar de single zal worden uitgebracht. Dick
Maas is door ~maatschappij CNR ingehuurd als regisseur van het verkoopfilmpje.
Wat is zijn aandeel in de totstandkoming van de clip? „Ik ben hier
de regisseur en ik bepaal wat er gebeurt, ik ben de baas," licht
hij in een voor hem ongewone bui van verbaliteit toe. Zijn assistent voegt
daar nog aan toe dat zijn baas nu wel genoeg heeft gepraat, want tijd
is geld. „Een halfuurtje overwerk kost ons 1000 gulden," weet
hij. |
V.l.n.r.
Dick Maas, Barry Hay, Rinus Gerritsen (George Kooymans [red.]) in gesprek
over de beste clip ter wereld. |
De
40-jarige zanger van het oudste en beste rock 'n' roll-orkest in Nederland
is dan ook degene die de filosofie achter Turn the World around uitdraagt.
Barry Hay: „Het gaat niet goed met de wereld. Oorlog, geweld, onbegrip,
de boel staat op springen. De duivel besluit een pact te sluiten met de
zoon van God onder het motto „Als we d'r allemaal aan gaan, heeft
niemand er wat aan". De omgedraaide wereld dus, de duivel die een
dol maakt met Jezus. In de clip krijg je dat in een bombardement van fragmenten
te zien. Hans Vandenburg (de kale ex-Gruppo Sportivo-chef) neemt als een
soort spreekstalmeester de kijker bij de hand en leidt hem langs de dood
en het verderf in de samenleving. Het klinkt misschien wat zwaar, maar
het wordt wel met een vette knipoog gefilmd." Humor, sex, spanning
en sensatie, dit moet een gegarandeerde nummer 1-hit worden. Of niet?
Barry: „Het zal een beetje van Veronica afhangen. Als zij de dip
in Countdown draaien zit het wel goed. Laten ze 'm links liggen en zeggen
ze: Kom zelf maar naar de studio, dan maken we een eigen opname, dan moet
je het maar afwachten. Misschien dat Adam Curry nog wat kan regelen met
MTV. Hetzelfde gezeik heb je met de radio. Als wij de primeur aan Veronica
geven, zegt de Vara: Val maar lekker dood met je liedje." Het grootste
Golden Earring succes in de jaren tachtig was When the lady smiles. In
de bijbehorende - eveneens door Dick Maas gefilmde-clip vergreep een volkomen
geflipte hoofdpersoon (Hay) zich in een mudvolle metro aan een non. Die
clip werd door diverse omroepen geboycot, maar scoorde juist daardoor
in de publiciteit bovenmatig. Staat zoiets weer te gebeuren? Fragmenten
met Mussolini, Kadhafi, Hitler, de duivel (Hay), Arafat, Castro, halfnaakte
engelen en geëlektrokuteerde verzetsheiden doen het ergste vermoeden.
Freddie Haayen: „lk denk niet dat ze in de States op een clip met
Arafat en Kadhafi zitten te wachten, maar voor wat Nederland betreft denk
ik niet meteen aan een boycot. Aan de andere kant, met zo'n moeilijke
jongen als Dick Maas weet je het nooit. Vreselijk eigenwijs, hij trekt
zich nergens iets van aan. Als ik mij ermee zou willen bemoeien zegt hij
gewoon: Hier is je rottige tonnetje, maak het zelf maar. Zo is hij, een
onafhankelijke miljonair die zijn vak verschrikkelijk goed verstaat."
De nieuwste Earring-hit kent enige ingetogen momenten, gevolgd door een
bruut refrein. Gewaagd, voor Earring-begrippen progressief en onmogelijk
te negeren. Song en clip zijn begin april voor uitzending gereed, tenzij
de delicate in het geheim gemaakte opnamen - met Hitler, Mussolini en
aanvankelijk ook Khomeini -al op voorhand worden geboycot. Barry Hay:
„Het ligt inderdaad gevoelig. Khomeini hebben we na de anti-Rushdie-demonstratie
in Den Haag al geschrapt. Zo zie je maar. De wereld staat al op z'n kop.
De Earringmaatschappij kritisch en actueel... wie had dat ooit gedacht?" |
PANORAMA
13 - 1 april 1989 |