Golden Earring omarmt de feesttent
Door Daan Hakkenberg
Spijkenisse - De meest roemruchte rockband van Nederland begint weer aan een nieuwe tournee met de eerste optredens in Alblasserdam en Heenvliet. Golden Earring toerde met de rock-iconen van The Who en Aerosmith, bestormde buiten de Nederlandse ook de Amerikaanse en Duitse hitlijsten en bepaalt met dertig albums in bijna veertig jaar het Nederlandse rockgeluid, maar voelt zich niet te groot voor een feesttent. „Zo lang mensen komen kijken, heb je als band bestaansrecht," weet frontman Barry Hay. Het doel van de jongste tour van de Golden Earring, die tot 'ergens in juli' gaat duren, is tweeledig. Het is een goede promotie voor het binnenkort te verschijnen album Live at the Panama, de afsluitende plaat voor de Naked-trilogie „Tijdens de opname voor het Panama-album bleek dat sommige nummers ook goed elektrisch kunnen. We dachten, dan pleuren we er een paar andere nummers uit,` zegt Barry Hay over het repertoire voor het komende jaar. Maar de tour dient ook ter vermaak, van zowel publiek als band. Ook dit jaar weer trekt het Earring-gezelschap door het hele land. Van Zundert tot Kerkdriel en van Amsterdam tot Den Haag. „Sommige bands willen zo min mogelijk spelen op zo groot mogelijke podia. Wij vinden het leuk om overal te staan. Tent vol, goede muziek, iedereen blij."
Foto: John de Pater
Barry Hay op Bernissepop 2003. 'Sommige bands willen zo min mogelijk spelen en op zo groot mogelijke podia. Wij vinden het leuk om overal te staan.'
Als het om optredens gaat is voor Barry Hay -zang- , Rinus Gerritsen -bas en toetsen-, George Kooymans -gitaar- en Cesar
Zuiderwijk -drums- variatie troef. In de weekeinden staat de band twee keer in feesttenten.
„Als het koud wordt, in de winter, gaan we de sporthallen in. De feesttenten en de sporthallen zijn er een beetje ingeslopen. Het is ook het enige alternatief voor kleine zaaltjes. In het begin stonden we op kermissen en dorpsfeesten en was de muziek van de botsautotjes nog harder." Lachend: „Daar hebben we snel korte metten mee gemaakt. We hebben een behoorlijke geluidsinstallatie."
Tournee
Doordeweeks werkt de band een theatertournee af. Het theaterdebuut van Golden Earring kwam voort uit het onovertroffen succes van het album The Naked Truth uit 1992. Het akoestische album legde de basis voor de doordeweekse uitstapjes van vandaag de dag. „We hadden altijd als standpunt: we zijn- een electrische band. De- eerste keer akoestisch, ergens in Limburg, was verschrikkelijk. Wat staan we hier in godsnaam te doen,"vertolkt Hay het gevoel van toen. „Maar de tweede keer was fantastisch."
Volgens Hay zijnde theateroptredens een welkome impuls gezien de leeftijd van de bandleden. ,,.Akoestisch spelen houd je langer vol. In het theater kun je oud worden. Op een gegeven moment wordt elektrisch optreden te zwaar. Het is een grotere aanslag op je conditie. Theater kun 'je doen tot je erbij neervalt. Het publiek kan dan ook met je meegroeien. Mensen van zeventig kunnen ook komen kijken." Niet gezegd dat de Golden Earring podia na dit jaar afzweert. „We zijn nog niet kaal en dik."
Sommige optredens in het land blijven de bandleden bij, als ware het een stadionconcert met Aerosmith. „Ik kan me altijd verheugen op een concert ergens in Brabant. Bij Goossens, een cafe-eigenaar. Ook daar een tent buiten, je wordt helemaal in de watten gelegd. Grandioos" En Alblasserdam? „Ligt dat niet bij een haventje," :is de reactíe. Bernissepop in Heenvliet, doet dat niet een lichtje branden. Vooruitblikkend: „Er zal ongetwijfeld een feesttent middenin een weiland staan, waar, mensen uit een straal van veertig kilometer op afkomen:"
Rotterdams Dagblad - editie Voorne-Putten - 9 september 2004