Sieb Warner: |
door
PETER SIJNKE Platenblad 118 - Jan-Feb. 2004 |
"Hobby:
sax blazen en autorijden. Merk auto: M.G. Sport. Ambitie: veel geld verdienen.
Installatie: Westend drums compleet, speciaal gebouwd (f 2.500,-)",
aldus de Muziek Express van juli 1966 over de toen 19-jarige Motions drummer
Sieb Warner. Maar al zo'n drie decennia Is Sieb Warner (werkelijke naam
Sieb Wartjes) niet meer werkzaam als muzikant. Hij woont in het noorden
des lands en wil eigenlijk niet meer over zijn muzikale verleden praten.
Voor Platenblad was Sieb gelukkig bereid een uitzondering te maken. Vandaar
onderstaand interview. |
INVLOEDEN
EN EERSTE BANDJE |
Sieb,
kun je iets over je achtergrond vertellen? Waar en wanneer ben je geboren
en uit wat voor nest kom je? |
"Ik
ben een echte Hagenees, geboren in 1946. Zeeliefhebber. Duitse moeder.
Mijn overgrootvader was Musikdirektor in Berlijn. Mijn vader overleed
toen ik drie jaar was en mijn stiefvader was aanvankelijk planter in Indonesië,
later manager van een sisalplantage in Afrika. Ik heb een gemiddelde schoolopleiding:
Mulo, een paar jaar HBS, MBO en een jaartje kunstacademie." |
Hoe
zit het met je eerste muzikale invloeden? Was drummer altijd al je ambitie
of speelde je eerst een ander instrument? |
"Ais kind woonde ik in Afrika (Tanzania ). Daar lag ik 's nachts
in bed te luisteren naar het eindeloze getrommel: doemededoemededoeme
enz. klonk het vanuit een dorp, en ik vroeg mezelf af wat die lui daar
eigenlijk allemaal aan het doen waren: feesten, dansen en de rest. Zeer
intrigerend voor een klein jochie. Ik denk dat daar mijn wortels liggen
wat het trommelen betreft. Dat blijft gewoon in je onderbewustzijn hangen.
Op de middelbare school mocht ik bij muziekles op een omgekeerde prullenbak
met een stuk rubber bekleed, vrolijke kampeerliedjes begeleiden. Heerlijk
was dat! Thuis verder op een koekblik, want geld was schaars in die tijd.
Een trommel is gewoon het oerinstrument en ook een goed basisinstrument
om mee te beginnen. Ik heb de eerste jaren dus geen andere instrumenten
uitgeprobeerd." |
Wanneer
werd je muzikant en in welke Haagse bands heb je gespeeld vóór
The Motions? |
"Op
mijn 14` ben ik in mijn eerste bandje terechtgekomen. Toen ben ik al gevraagd
door Robbie van Leeuwen om er bij te komen. Zelf heb ik de groepsnaam
The Atmospheres bedacht en zo struinden we in het lndorock-tijdperk al
de Haagse danskroegen en paleizen af voor een paar guldens. We repeteerden
op zolder en speelden driftig The Shadows en The Ventures na. Robbie van
Leeuwen in ik moesten regelmatig uit elkaar getrokken worden door 'de
grote broer' bassist Jaap van Duivenvoorde als we elkaar weer eens de
hersens insloegen. Robbie wilde namelijk altijd de baas spelen. Deze periode
vormde in wezen de roots, de kiemcel van de latere Motions. Het was een
leuke tijd: nog onschuldig, als spelende kinderen in de zandbak. Daarna
was het nog een tijdje zwoegen in Willy & his Giants. Willy was 'the
Godfather' van het Haagse Zuiderpark. Ik heb ook gespeeld in Duitse nachtclubs
waar je na een maand spelen in de nacht, door een maffia-achtige club
zonder betaling werd weggejaagd. Pittige tijden voor een pubertje!" |
Sieb
Warner in 1966 |
THE
MOTIONS |
Van
1964 tot 1969 speelde jij in The Motions. Je hebt dus twee verschillende
bands meegemaakt, want vanaf begin 1968 waren jij en Rudy Bennett nog
de enige originele leden. Kun je iets over de verschillen zeggen? |
"Verschillen
... ja dat is niet zo moeilijk. Robbie van Leeuwen was hoe je het ook
wendt of keert de maestro. Hij had visie, een vooruitziende blik, geit
gitaarspel, was nog in touch met het Amerikaanse rock-'nrollgevoel. Gewoon
heel muzikaal en een lastige, kritische vent. Als er een fout werd gemaakt
trok hij en plein public een gezicht als een oorwurm. Dus je deed toch
altijd je best om geen last met 'de dirigent' te krijgen. Ik herinner
me nog alsof het gisteren was de magisch-legendarische woorden die hij
tegen mij sprak na het laatste akkoord van een optreden in Breda: 'Zo,
en nou mag jij kapitein zijn!' Lulkoek natuurlijk, maar The Motions waren
plotsklaps stuurloos zonder opperhoofd. En we wilden nog zo graag wereldberoemd
worden! Hoe moest dat nu toch verder? Nou niet dus, want alle volgende
muzikanten die ik daarna voorbij heb zien komen, hadden in feite Melkert
banen... Middle of the road ellende, al zou het nog lang duren voor ik
dat door had. Krampachtig allerlei gedrochten aan elkaar breiend om maar
wanhopig contact met het succes te behouden. Een verloren strijd. De Magie
was verdwenen, de optredens gedragen door de vleugelen der inspiratie
waren niet meer." |
Hoe
gingen plaatopnames in die tijd in zijn werk? |
"Met
plaatopnames had ik moeite. Live ging alles soepel, lekker los uit de
pols. Maar in de studio was het meer denkwerk en alles moest in de maat.
De swing ging eruit. Er zijn weinig drummomenten waar ik echt tevreden
over ben. Dat is jammer. Maar opnames in de Engelse studio's waren een
feest." |
En
hoe waren de live optredens? |
"In
de beginperiode een feest. Gillend publiek, succes, lekker uitsloven en
genieten van dat succes. Het gevaar was wel dat je je een jonge halfgod
ging voelen, een beetje in de wolken vertoevend..." |
Hoe
was de sfeer in de opeenvolgende bands? Zagen jullie elkaar bijvoorbeeld
ook buiten de optredens en plaatopnamen? |
"De
originele Motions hadden een eigen sfeer die goed was. In de bus, op reis,
het was toch wel redelijk professioneel. Maar er bestonden geen echte
vriendschappen wat mij betreft. Wat je bijvoorbeeld wel bij The Golden
Earring(s) ziet. Maar ja, die hebben het ook langer volgehouden, misschien
juist wel door (h)echte vriendschap. Bij The Motions was het toch meer
ieder voor zich en God voor ons allen. Bij 'de water in de soep versie'
van de latere Motions begon de zaak te verloederen: drugs drank, pillen,
sex en weinig rock-'n- roll." |
Jij
en Robbie waren de leveranciers van songs. Hoe ging dat? Schreven jullie
samen? |
"Ik
kreeg af en toe een bandje met de laatste compositie en maakte daar een
tekstje bij. Dat had nog weinig diepgang! Maar ik sprak het beste Engels
omdat ik op een Engelse 'Harry Potterachtige' kostschool had gezeten in
Afrika." |
The
Motions in 1965 - v.l.n.r. Robbie van Leeuwen, Sieb Warner, Henk Smitskamp en Rudy Bennett |
Later
componeerde jij samen met Gerard Romeyn en Leo Bennink. Was daarin een
verschil ten opzichte van de periode met Robbie? |
"Het
was een herhaling van zetten, maar in een lagere divisie. Ook hier was
minder bezieling, ik miste mijn vriendje uit de zandbak die zo lekker
gitaar kon spelen, snik! En ik was mijn jeugd al kwijt. Het werd berekenend,
proberen een hit te scoren. De muziek was niet meer doel op zich, maar
een middel tot. Ik was uit het Hemels Paradijs gevallen. Zoveel jaar na
dato word ik er nog lyrisch van." |
Wat
zijn je leukste herinneringen aan je tijd met The Motions? |
"Leukste momenten... Tsja, de Jaarbeurshal in Utrecht. Lekkere vette
sound, het liep als een tiet, en op het hoogtepunt stortte het volledige
podium in met alles erop en eraan! Of... zomaar een zaaltje in Amsterdam,
waar doordat er een parketvloer lag mijn snaredrum een goddelijk geluid
had. Ik heb de hele avond alleen dat geluid gehoord. Soms gebeurt er zoiets...
Van die dingen dus. Spetterende optredens in de Haagse Marathon, toen
we nog beter dan de Earring waren. Gaan met die banaan. Het eerste plaatje
It's Gone op de radio horen. Trots als een aap!" |
Waarom
heb je de band voorjaar 1969 verlaten? |
"Ja,
waarom? Ik was het al een tijdje zat. Het liep niet meer. Op een gegeven
moment was de halve zaal leeg bij een optreden, alleen een paar mensen
ver weg, hangend aan de bar. Een volgende keer lag ik nog in mijn nest
toen het busje weer kwam om me te halen. Ik draaide me nog eens om in
bed en sprak de legendarische woorden tegen mijn toenmalige vrouw: 'Zeg
maar tegen ze dat ik nooit meer mee ga!' Einde verhaal. Had ik al jaren
eerder moeten doen." |
THE
GOLDEN EARRING |
En
wat ben je daarna gaan doen? Werd je meteen drummer van The Golden Earring(s)? |
"Ik
dacht wat nu? Armoede bijstand - hoe houd ik mijn kinderen in leven? Hoe
werkt het allemaal in de normale maatschappij? Ik ging naar de Earring
kijken en vond het wel tof. Toen kwam ik George Kooymans tegen in de kroeg
en zei dat ik het wel tof vond. Een paar dagen later kon ik bij de grote
concurrent The Golden Earring als trommelaar beginnen." |
Hoe
was dat? |
"Ik
heb net het omslagpunt van popgroep naar heavy rockgroep meegemaakt. De
opnamen van de Ip Eight Miles High in Londen, en een Amerikaanse tournee
van drie maanden. Dat was een geweldige ervaring: optreden met Eric Clapton,
Frank Zappa die in Los Angeles voor het podium stond te swingen en later
in de kleedkamer vroeg waarom het allemaal zo hard moest! Met 30 graden
onder nul zonder voorruit door de Rocky Mountains van Canada naar Seattle
met George Kooymans achter het stuur. Onverwoestbaar die gozer! Maar het
klikte toch niet echt met die jongens. Het was mij allemaal te hard. Het
was een andere golflengte, ik zat in wezen in het kamp van de oude vijand.
En ik moest ook anders drummen dan ik gewend was: een dreun op de eerste
tel van de maat en een knal op de tweede. Bij de eerste repetities kwam
ik Cesar Zuiderwijk al tegen. We raakten aan de babbel en ik dacht: shit,
deze vent is beter geschikt voor de job dan ik! Snel keek ik angstig om
me heen of iemand anders dat ook door had. Want ik wilde in ieder geval
die Amerikaanse tournee en die Engelse plaatopnames meemaken! |
Op
een gegeven moment, weer terug in Holland, moest ik weer eens een drumsolo
doen. Maar die kabouters van Earth And Fire, die in ons voorprogramma
speelden, hadden me in de pauze wat joints gevoederd. Vervolgens kwam
er dus helemaal geen drumsolo, maar zat ik als een kind in de box vrolijk
wat te pingelen op de bekkens, genietend van triljoenen trillingen en
kleuren. De mensen in de zaal hebben het waarschijnlijk ook niet begrepen,
maar voor mij was het een belangrijk moment: terug bij mijn gevoel, genieten van wat mooi is en niet meer doen wat anderen van je verwachten. Na het concert vielen die gasten over me heen met lichte neigingen om een mes in mijn strot te duwen! En ik kon mijn ww-aanvraagformulier langzaam in gaan vullen..." |
NA
DE MUZIEK |
Je
hebt een jaar (van zomer 1969 tot zomer 1970) in The Golden Earring gespeeld.
En daarna? |
"Daarna... Een zwart gat, een beetje zoekend. In een spirituele Sufi
commune in Engeland gewoond, Indiase muziek van Ravi Shankar en godsdiensten
bestudeerd, psychologieboeken gelezen, honderden concerten afgelopen om
de muzikale accu weer op te laden. En daarna weer op aarde teruggekomen,
mijn eerste normale baantje in een kindertehuis. Ik probeerde meer vanuit
mijn gevoel te leven. Verder scheidingen etc. en de drumstokken aan de
wilgen gehangen. Ik ben naar de provincie Groningen vertrokken omdat ik
niets meer met de scene te maken wilde hebben, en ben bij het Rijk gaan
werken. Dat doe ik nu al bijna 30 jaar. Voor de lol andere heb ik andere
muziekinstrumenten bestudeerd. En ik speel nog wel eens met vrienden (op
conga's en Afrikaanse djembès) " |
Naschrift: |