Het leven van een band in woord en beeld

De tentoonstelling ‘Golden Earring Jubilee’ in het Atrium van het Haagse stadhuis duurt van 18 september tot en met 6 oktober en is gratis toegankelijk. In het Atrium zelf staat een grote tempel, verzorgd door de Stichting Rock & Art Hall of Fame.

Een van de foto’s uit de serie van Kees Tabak

In deze tempel hebben de vier leden van de Golden Earring elk een eigen vitrine ingericht. Deze expositie van curiosa en memorablia wordt gecompleteerd met videobeelden en geluid.

De openingstijden zijn: maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag van 9.30 tot 19 uur. Op donderdag is het Atrium geopend van 9.30 tot 21.30 uur en op zaterdag van 9.30 tot 17 uur. Zondag gesloten.

HISTORISCH MATERIAAL GEMEENTEARCHIEF

Naast de Earring-tempel besteedt ook het Haags Gemeentearchief in de eigen expositieruimte in het Atrium aandacht aan de Haagse groep. Krantenknipsels, oude foto’s, affiches van optredens, platenhoezen en ander historisch materiaal wordt hier getoond. Deze expositie duurt tot en met 14 december en is eveneens gratis toegankelijk tijdens de eerder genoemde openingstijden.

SERIE VAN POPFOTOGRAAF KEES TABAK

Speciaal voor deze gelegenheid heeft het Haags Gemeentearchief overigens een serie foto’s verworven van de Golden Earring, gemaakt door de bekende popfotograaf Kees Tabak. Het gaat daarbij zowel om portretten van de bandleden als opnamen van optredens. De foto’s bestrijken de periode jaren zeventig tot heden. De foto’s worden in sterk uitvergrote vorm getoond.

IRIS DIJKE ZIET ANTON CORBIJN OP DE OMLOOP

De omloop van het stadhuis op de eerste verdieping blijft de komende tijd ook niet Earringvrij. Hier komen foto’s te hangen van de hand van Iris Dijke. Zij maakte een tiental opnamen van de bandleden, terwijl die op hun beurt worden gefotografeerd door Anton Corbijn. Deze mini-expositie wordt nog aangevuld met vitrines vol aan de Golden Earring gerelateerde beeldende kunst. Vitrines met ontwerpen voor platenhoezen vinden onderdak bij het bespreekbureau van de Haagsche Courant aan de Hofweg. Verdere actuele info op www.rockart.nl.

HEBBEDINGETJES VOOR DE FANS

De fanatieke fans zitten er al weken op te wachten, anderen houden hun geld liever in hun zak. Want het moet worden gezegd: de speciale items die in het kader van het Golden Earring Jubilee worden uitgegeven, zijn aan de prijzige kant. Daar staat tegenover dat het gelimiteerde oplages, en wellicht over een paar jaar collectors items, betreft. Grappig vooral is de deurmat, die ook bij de expositie in het Atrium ligt, met daarop de titel van de eerste Earring-hit: ‘Please Go’. Dit grapje kost wel tachtig gulden. Er zijn echter ook goedkopere Earring-spulletjes te koop, zoals een mok en een aansteker met het Golden Earring Jubilee-logo, posters en T-shirts.

En wie een beetje geluk heeft kan hier ook nog een niet eerder ten gehore gebrachte track van ‘Radar Love’ beluisteren. Deze artikelen (als ook de cd van stadsbeiaardier Heleen van de Weel - ƒ 25,-) is te koop tijdens de expositie in het Atrium van het Haagse stadhuis en bij het bespreekbureau van de Haagsche Courant.

Ook zijn de hebbedingetjes nu reeds te bestellen bij Stichting Rock & Art, Postbus 262, 2670 AH te Naaldwijk, of per e-mail: Rockart@kabelfoon.nl. Let wel: de prijzen zijn exclusief verzendkosten. En verzending pas na 18 september.